Saturday, February 4, 2012

::2:: Apam Mekar @ Apam Cantik Manis versi kedua


Sebelum ni aku ada update pasal buat apam mekar @ apam cantik manis @ apam senyum.
Kali ni update kedua. Resepi lain. Aku telah mentranformasikan resepi! Hebat kau!

Ok.Malas nak merepek panjang-panjang.
Ini resepinya.

Bahan-bahan:

• 250 gm tepung gandum
• 230 gm gula castor
• 2 biji telur
• 1 cawan aiskrim soda (minuman bikarbonat)
• 1 sudu teh esen vanila
• 1 sudu teh ovalette
• sedikit pewarna kegemaran


Cara-cara :

[1] Pukul gula, telu dan ovellete sampai kembang.
[2] Dah kembang, masukkan esen vanila.
[3] Then masukkan tepung dan air aiskrim soda secara berselang seli.
[4] Bahagikan kepada 2 bahagian untuk base dan top (agak-agak ye ). Masukkan pewarna dan kacau sehingga sebati.
Top aku buat warna merah.Kalau nak buat warna warni pun boleh. Ikut suka ok. Serabut lah banyak-banyak warna.
[5]Masukkan adunan base dalam papercup sampai penuh. Then yang top (warna merah).
[6] Ambik lidi & buat pusaran pada bahagian top. So nanti akan nampak cantik dan bercorak.
[7] Kukus selama 15minit dengan api yang kuat. Harus diingat panaskan pengukus dulu!


Hah ini lah rupanya! Gambar tak cantik sebab kamera takda. Henpon canggih rosak. Ni pakai henpon muarh mak saje!





:: SELAMAT MENCUBA ::



P/S: Entah sejak bila aku suka buat kuih. masak-masak ni. 



0 kesan tapak kaki:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan Link Kamu...Nanti saya pergi melawat Blog kamu pulak okey!

 

Copyright © 2011 Reserved to silent thinker
Design with love by CikBulat