Monday, May 2, 2011

Bab 4: Perniagaan Antarabangsa

Check out this SlideShare Presentation:

Drama JUVANA TV3




Dulu GEMILANG
Kegigihan cikgu mendidik anak bangsa.
Sekarang Drama bertajuk  JUVANA 
Cerita ini patut ditonton oleh guru dan bakal-bakal guru.


p/s: risau pulak hari 1st masuk sekolah untuk praktikum nanti. Macam-macam aku pk nie. Hopefully dapat student yang ok!


Folio Sejarah Tingkatan 3 Tahun 2011

Folio budak-budak sekolah zaman sekarang lebih mencabar kot aku rasa. Macam lebih susah dari asigment aku kat Universiti. Korang boleh tengok tugasan Folio Sejarah Tingkatan 3 di bawah itu. 
Aku baru je tolong anak mak cik aku iaitu cousin aku buat Folio sejarah. Aku bukan buatkan. Tapi tolong ajar macamana nak buat jer. Pertama kali aku tengok kertas soalan tu terus confius dan rasa susah. Bila aku baca-baca folio tu menghendaki pelajar buat pasal Pihak Berkuasa Tempatan. Dan cousin aku kena buat pasal Majlis Daerah Sabak Bernam Sebab duduk dekat Sabak Bernam takkan nak buat pasal S.Alam pulak kan. Tu buat kerja susah namanya.. Aku dah tunjukkan sikit seterusnya kau buatla sendiri okey. Aku pun banyak keje lagi. Dengan tesis aku belum siap!




  1.    Kertas ini mengandungi dua tugasan.
2.    Tugasan 1(a) untuk Elemen 1, Tugasan 1(b) untuk Elemen 2 dan Tugasan 2 untuk Elemen 3.
3.    Calon mesti melaksanakan semua tugasan.


ARAHAN KEPADA CALON

1.    CaloPMR wajib melaksanakan Kerja Kursus Sejarah.

2.    Calon dikehendaki merancang dan melaksanakan Kerja Kursus Sejarah dari bulan
Februari hingga bulan Julai 2011 berpandukan senarai semak.

3.    Calon hendaklah mendapat bimbingan guru dalam pemilihan tajuk kajian. Tajuk kajianmestilah berkaitan dengan negara kita Malaysia.

4.    Calon mesti melaksanakan ketiga-tiga elemen untuk mendapat tahap pencapaian Kod 1,Kod 2 atau Kod 3. Sekiranya calon hanya melaksanakan satu atau dua elemen sahaja, calonhanya layak mendapat Kod 4.

5.    Calon digalakkan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) untuk mencaridan mengumpul fakta sejarah.

6.    Calon boleh menjalankan kajian secara berkumpulan tetapi hasil kerja mestilah secaraindividu.

7.    Fakta sejarah yang dikumpul untuk Elemen 1 hendaklah didokumentasikan bersama-sama hasil Elemen 2 dan Elemen 3.

8.    Hasil kerja kursus calon mestilah merupakan hasil usaha sendiri dan tidak ditiru daripadamana-mana pihak.

9.    Elemen 2 hendaklah dihasilkan dalam bentuk esei tidak kurang daripada 15 halamanmengikut format yang ditetapkan.

10 Hasil kerja kursus calon hendaklah ditulis tangan, ditaip atau menggunakan komputer.
Penulisan menggunakan komputer hendaklah dengan fon Times New Roman,
saiz 12 dengan langkau 2.0.

11 Hasil kerja kursus calon hendaklah menggunakan kertas saiz A4 sahaja.

12 Maklumat peribadi calon hendaklah ditulis di halaman hadapan laporan.

13 Penilaian proses kerja calon akan dilakukan sepanjang masa kerja kursusdilaksanakan.

14 Penilaian     dan    pemberian     markah    dilakukan     selepas    pelaksanaansetiap elemen.

15 Penskorahasikerja calon dilakukan pada bulan Jula2011.


TUGASAN 1

Anda ditugaskan membuat kajian berkaitan institusi pentadbiran tempatan yang terdapat di negarakita berdasarkan satu daripada tajuk berikut:

(i)    Pihak Berkuasa Tempatan (PBT)*
(ii)    Rancangan Pembangunan Tanah dan Wilayah* 
(iii)   Pentadbiran Komuniti Setempat*

(* Rujuk Lampiran)

(a) Dokumentasikan fakta sejarah yang diperoleh daripada pelbagai sumber.  
(b) Tulis hasil kajian anda berdasarkan aspek di bawah:

ASPEK
PERINCIAN
Tajuk Kajian
Institusi pentadbiran tempatan.
Senarai Kandungan

Senarai aspek kajian serta dicatatkan nomborhalaman secara tertib.
Penghargaan
Penghargaan kepada pihak yang telah membantupelaksanaan kerja kursus.

Objektif Kajian

Objektif kajian yang mencakupi tajuk tugasan /
iktibar / pengalaman kajian.
Kaedah Kajian
Menghuraikan kaedah kajian dari segi dapatan atauproses kerja.
Hasil Kajian
 Institusi Pentadbiran Tempatan:
- Nama rasmi / Nama ringkas / Nama lain
- Lokasi
- Matlamat / Objektif / Misi / Visi penubuhan
- Carta organisasi dan senarai pentadbir

 Latar Belakang:
- Sejarah penubuhan (Asal usul / Tarikh /Pengasas)
- Undang-undang tubuh / Undang-undangkecil / Garis panduan penubuhan
- Perincian peranan / Tanggungjawab bidangtugas pentadbir
- Cara pelantikan pentadbir tempatan





3    Peranan:
- Ekonomi
- Pendidikan
- Keagamaan
- Kemasyarakatan
- Kebudayaan
- Perayaan
- Pelancongan
- Kebajikan
(Pilih mana-mana empat aspek)

 Perkembangan:
- Sumber kewangan
- Pembangunan prasarana / Fizikal
- Keistimewaan / Kelebihan / Keunikan
- Kemajuan yang dicapai
- Pengiktirafan / Penghargaan
- Cabaran yang dihadapi
- Perancangan masa hadapan
- Saranan dan harapan
(Pilih mana-mana empat aspek)

Rumusan

Unsur patriotisme yang diperoleh daripadakajian ini.
Iktibar kepada diri calon, bangsa dan negara.
Lampiran
Gambar, peta, dokumen dan bahan-bahan lainyang berkaitan.
Tulis kapsyen di bawah setiap bahan lampiran yangdisertakan.
Rujukan
Rujukan hendaklah ditulis dengan format yangbetul.


TUGASAN 2


Tulis satu esei tidak kurang daripada 100 patah perkataan yang mengandungi pengamalan unsurpatriotisme berdasarkan soalan di bawah.

Soalan:

Bagaimanakah institusi pentadbiran tempatan dapat memperkukuh integrasi nasional di negarakita?



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan Link Kamu...Nanti saya pergi melawat Blog kamu pulak okey!

 

Copyright © 2011 Reserved to silent thinker
Design with love by CikBulat