Saturday, December 11, 2010

:: bakal guna enjin mesra alam ::

REVIEW UTUSAN MALAYSIA 11/12/2010






LONDON, 11 Dis. - Formula Satu (F1) akan berubah kepada perlumbaan lebih mesra alam dengan penggunaan enjin 1.6 liter bermula 2013, kata badan pentadbiran sukan tersebut yang mengumumkan langkah terbabit semalam sebagai sebahagian pengubahsuaian besar dari segi teknikal dan peraturan.


Jentera terkini menguna-pakai enjin V8 2.4 liter yang sebelum itu menggunakan enjin V10s dan V12s.


Dalam satu kenyataan selepas mesyuarat Majlis Sukan Motor Dunia di Monaco, Persekutuan Permotoran Antarabangsa (FIA) menjelaskan, enjin spefikasi baru itu mungkin menggariskan satu ‘komitmen untuk meningkatkan pengekalan dan memberi keperluan kepada industri automotif.


“Berdasarkan dialog dengan pengeluar enjin dan pakar dalam bidang ini, kuasa akan berubah kepada empat silinder, 1.6 liter dengan suntikan gasolin tekanan tinggi sehingga 500 bar dengan maksimum 12,000 rpm.”


FIA juga berkata, enjin baru akan memberi pengurangan 35 peratus penggunaan minyak dan juga memberi pengurusan tenaga yang besar serta sistem pemulihan tenaga. Enjin sekarang adalah terbatas sehingga 18,000 rpm.


Pada masa yang sama, mereka akan mengekalkan tahap prestasi yang sama.


Seriap pemandu akan dibenarkan menggunakan lima enjin pada 2013 namun peruntukan itu akan dikurangkan kepada empat enjin bermula 2014. tahun dengan 19 perlumbaan, mereka dibenarkan menggunakan maksimum lapan enjin dengan satu penalti tempat ke-10 pada permulaan grid jika melakukan penambahan setiap unit. - Reuters





1 kesan tapak kaki:

Izamir Ridzwan said...

huhu enjin v12 tuh mmg gerun dengar.. laju ooo

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan Link Kamu...Nanti saya pergi melawat Blog kamu pulak okey!

 

Copyright © 2011 Reserved to silent thinker
Design with love by CikBulat