Tuesday, September 6, 2011

UM tersenarai antara Universiti terbaik dunia!~



KUALA LUMPUR — Universiti Malaya (UM) buat julung kalinya disenaraikan antara 400 dan 500 Universiti Terbaik Dunia oleh Universiti Shanghai Jiao Tong tahun ini.
Pengerusi Lembaga Pengarah UM, Tan Sri Arshad Ayub berkata, penyenaraian itu berdasarkan kepada jumlah penerbitan jurnal dalam pangkalan data indeks jurnal Information Sciences Institute (ISI), mendapatkan perkhidmatan pensyarah antarabangsa dan kemasukan pelajar antarabangsa di universiti itu.
Beliau berkata, senarai yang dikeluarkan Universiti Shanghai Jiao Tong berbeza dengan senarai Quacquarelli Symonds (QS) World Universiti Ranking di mana UM menduduki tempat ke-167.
Arshad menjelaskan, kedudukan UM dalam senarai Universiti Shanghai Jiao Tong boleh ditingkatkan jika ia menggunakan khidmat profesional yang menerima anugerah Nobel, namun, pada masa ini UM belum menggunakannya lagi.
Antara universiti lain yang disenaraikan oleh Universiti Shanghai Jiao Tong ialah Universiti Kaherah di Mesir; Universiti Zagreb di Croatia dan Universiti Wollongong di Australia, manakala Universiti Harvard berada di tempat pertama. — Bernama

0 kesan tapak kaki:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan Link Kamu...Nanti saya pergi melawat Blog kamu pulak okey!

 

Copyright © 2011 Reserved to silent thinker
Design with love by CikBulat