Tuesday, September 6, 2011

KPT kaji universiti baru




PUTRAJAYA — Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) sedang menjalankan kajian terperinci mengenai jumlah keperluan institusi pengajian tinggi awam dan swasta (IPTS/IPTS) yang baru di negara ini dalam usaha mencapai status negara maju menjelang 2020.
Menterinya, Datuk Seri Khalid Nordin berkata, kajian itu penting bagi menentukan kualiti dan kedudukan IPTA/IPTS di peringkat antarabangsa serta program yang ditawarkan relevan dengan kehendak semasa.
Beliau berkata, Malaysia yang kini menjadi ‘hab pendidikan’ penting di rantau ini telah menarik minat banyak universiti terkemuka luar negara untuk membuka cawangan kampus di negara ini.
"Kita sedang kaji negara kita perlukan berapa banyak universiti-universiti baru supaya kita dapat menjaga kualiti dan dapat memperkukuhkan kedudukan sektor pengajian tinggi.
"Memang kita dapat lihat kecenderungan banyak pihak yang ingin buka cawangan kampus di negara ini. Jadi KPT nak pastikan kualiti universiti tempatan dan program yang ditawarkan di semua universiti relevan dengan kehendak,” katanya pada sidang media selepas penyerahan sijil pelawaan naik taraf kolej HELP kepada Universiti HELP, di sini hari ini.
Katanya, kajian itu juga bagi memastikan usaha mentranformasikan pendidikan tinggi negara berjalan lancar untuk melahirkan modal insan yang berkualiti dan menjadi sektor pertumbuhan ekonomi yang penting.
Khaled berkata jumlah kemasukan ke IPT di negara ini hanya 40 peratus berbanding 60 peratus di Amerika Syarikat dengan nisbah satu universiti bagi penduduk di negara ini ialah 1:400,000, berbanding 1:200,000 di Amerika Syarikat.
Jelas beliau, sehingga 31 Julai lepas, terdapat 25 IPTS bertaraf universiti, 22 kolej cawangan universiti dan lima kampus cawangan universiti luar negara yang aktif di negara ini. — Bernama

diambil dari : Kosmo (6/9/2011)



0 kesan tapak kaki:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan Link Kamu...Nanti saya pergi melawat Blog kamu pulak okey!

 

Copyright © 2011 Reserved to silent thinker
Design with love by CikBulat