Saturday, April 6, 2013

Versus Musim Kedua






VERSUS musim kedua kini kembali.
VERSUS musim pertama dimenangi oleh Hujan. 
Siapakah bakal menjuarai VERSUS musim kedua ini?
Sama-sama lah kite nantikan yer.
VERSUS musim pertama BEST! dan aku  peminat kepada band Go Gerilla!
VERSUS musim pertama menampilkan kumpulan Hujan, SixthSense, Sofaz, Black Parallex dan Go Gerilla!.
Musim kedua menampilkan Kristal, Estranged,OhChentaku, Kyoto Protocal dan Manifesto.


Episod pengenalan VERSUS Musim Ke-2. Ok lah bagi aku. Tunggu minggu depan!







Estranged merupakan kumpulan band yang berasal dari Damansara, Kuala Lumpur dan ditubuhkan pada 2001. Mereka terdiri daripada Rich (vocals), Din Hormatov (rhythm guitar), Nor Hanafi (lead guitar) dan Azwin Andy (drums). Mereka telah merekodkan 2 album, iaitu "In Hating Memory" (2006) dan "Remain Unknown" (2008).
 Antara anugerah yang pernah mereka menangi adalah:
- Pemenang Anugerah "Favourite Local English Artiste" di Anugerah Era
- Pemenang Anugerah kategori "Best Rock" di Hitz.fm's Malaysia English Top 10 Awards
- Pemenang Anugerah kategori "Best Video" di Hitz.fm's Malaysia English Top 10 Awards
- Pemenang Anugerah Pop/Rock di Anugerah Juara Lagu yang ke-22
- Pemenang Anugerah Best Song di Anugerah Juara Lagu yang ke-22
- Pemenang Kategori kumpulan popular di Anugerah Planet Muzik
- Pemenang Anugerah Lagu yang popular di Anugerah Planet Muzik  



img05

Kyoto Protocol merupakan kumpulan rock Malaysia yang berasal dari Kuala Lumpur dan ditubuhkan pada 2008.
 Mereka terdiri daripada Fuad Alhabshi (vocal/Guitar), Gael Oliveres (Keyboards/Vocals), Shakeil Bashir (Bass/Vocals), Hairi Haneefa (lead Guitar) dan Shanjeev Reddy (drums). Antara album yang telah mereka keluarkan adalah "Mosquito", "Big Machine", "Pussycat", "Gimme Nothing" dan "Never Know".
 Pada tahun 2011, Kyoto Protocol telah tercalon dalam kategori "Artis Baru Terbaik" di Anugerah Industri Muzik (AIM) ke-18. Mereka sedang dalam proses merekodkan album baru yang akan diumumkan tidak lama lagi.  


img05

Kristal telah ditubuhkan pada tahun 1996 oleh Baharuddin bin Baharom (Pakdin) bapa kepada pemain gitar (Rody Kristal) di Kuala Lumpur. 
Pada tahun 1998 kumpulan ini telah diterima oleh Awie untuk bernaung di bawah syarikat Awie Entertainment. Pada tahun 1999 Awie telah menyiapkan album pertama Kristal yg berjudul Semut dan Lebah yg di terbitkan oleh M.Nasir dan di edarkan oleh EMI pada tahun 2000. Bersama Awie Entertainment Kristal mempunyai 3 album dan sebuah filem pada tahun 2002, bertajuk Getaran. 
Pada tahun 2006 Kristal telah mendapat tawaran daripada syarikat rakaman Music Valley dan merakamkan tujuh buah album termasuk album kompilasi. Pada tahun 2009,Kristal telah beralih arah ke syarikat rakaman Universal Music Malaysia dan merakamkan 3 album dan tamat kontrak pada 2013. 
Kristal berada dalam industri muzik sudah hamper 14 tahun.
 Antara album yang telah mereka rekodkan adalah "Semut & Lebah" (1999), "Pak Belalang" (2002), "N.T Virus" (2004), "Analogi" (2006), "Rock Yeh Yeh 60an" (2006), "Keunggulan" (2007), "Rockafella" (2007), "Bongkar" (2008) dan "BollyRock" (2009). Mereka pernah memenangi anugerah Pemenang Anugerah Kanak-Kanak Popular 2000 (ABPBH) dan Anugerah Platinum x7 Penjualan Album melebihi 150,000 unit 2007. 


img05

Oh Chentaku adalah salah satu kumpulan indie band Inggeris. 
Album terakhir mereka adalah pada tahun 2009. Setakat ini mereka mempunyai 1 EP album dan 1 album penuh. Kebanyakan lagu-lagu mereka adalah dalam bahasa Inggeris. 
Walaupun hala tuju utama mereka dalam muzik adalah lebih kepada rock, Oh Chentaku berminat untuk melakukan banyak eksperimen dengan genre yang berbeza. 
Mereka pernah membuat persembahan bersama nama-nama besar industri muzik di seluruh dunia seperti MXPX (US), Caliban (Germany), We Are The In Crowd (US), We The Kings (US), Crossfaith (Japan), The Used (US) dan Story Of The Year (US).


img05

Manifesto terdiri daripada Shah Indrawan bin Ismail @ Tomok (Vocalist), Muhammad Fahmi Ikhwan Bin Othman @ Fami (guitar), Shahfiq bin Shahrudin @ Sapik (guitar), Mohd Azri bin Mohd Noor @ Kirk (bass) dan Ainol Eqraf bin Ramli @ Ainol (drum).
 Kumpulan Modread ditubuhkan pada akhir 2008 dan dianggotai oleh 4 orang pemuda di pertandingan Hot FM Twisties Bingit pada Disember 2008. Tomok pula merupakan penyanyi berasal daripada Kuala Lumpur yang telah mendapat tempat ketiga dalam pertandingan realiti TV "One In A Million". Tomok merupakan vokalis utama bagi kumpulan New Boyz 



Saksikan VERSUS Musim Ke-2. Setiap Jumaat, 9.30 Malam di TV9.





sumber gambar : FB Versus TV9. Web TV9

0 kesan tapak kaki:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan Link Kamu...Nanti saya pergi melawat Blog kamu pulak okey!

 

Copyright © 2011 Reserved to silent thinker
Design with love by CikBulat