Monday, October 18, 2010

l-l MRT akan hubungkan 6 kawasan di ibu kota l-l

MRT hubung ibu kota ke enam kawasan
Oleh Ahmad Farizal Hajat
ahamdfarizal@bharian.com.my
2010/118
pix_gal0

Sepertiga daripada 150KM landasan dibina bawah tanah tingkat sistem pengangkutan awam

KUALA LUMPUR: Projek Sistem Pengangkutan Pantas (MRT) Lembah Klang Kuala Lumpur yang diumumkan Datuk Seri Najib Razak dalam Bajet 2011, Jumaat lalu, membabitkan pembinaan rangkaian rel menghubungkan ibu kota dengan enam kawasan yang memanfaatkan lebih enam juta pengguna.


Projek berharga RM40 bilion itu yang akan dilaksanakan secara berperingkat bermula pertengahan tahun depan meliputi laluan ke Serdang, Cheras, Kepong, Damansara, Subang Jaya dan Puchong.

Menurut sumber Kementerian Kewangan, sepertiga daripada rangkaian rel sepanjang 150 kilometer itu akan dibina di bawah tanah.

“Ia menawarkan perkhidmatan lebih mesra pengguna, sekali gus membolehkan penumpang membuat transit antara stesen dengan mudah kerana memiliki penambahan jaringan rangkaian lengkap membabitkan perkhidmatan kereta api antara bandar, komuter, monorel, transit aliran ringan (LRT), Ekspress Rail Link (ERL),” katanya, semalam.

Projek MRT satu daripada lima program utama yang akan dilaksanakan di bawah projek Greater KL yang meliputi ibu negara dan bandar satelit di sekitarnya.

Empat lagi program ialah mewujudkan Daerah Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur dengan pengkhususan dalam kewangan Islam; membangunkan Sime Darby Vision Valley; memajukan Tasik Perdana seluas 101 hektar sebagai taman botani bertaraf dunia dan menjadikan Greater KL destinasi pelancongan utama dunia.
Sumber berkata, projek MRT bakal meningkatkan tahap kecekapan sistem pengangkutan awam negara secara bersepadu, setanding dengan ibu negara maju lain seperti Seoul dan Tokyo.

Beliau berkata, projek berkenaan juga mampu membantu kerajaan mencapai meningkatkan peratusan penggunaan pengangkutan awam pada waktu puncak.

Kini, penggunaan pengangkutan awam di Malaysia hanya 16 peratus antara terendah di dunia berbanding Seoul (60 peratus), Singapura (56 peratus), Manila (54 peratus), Tokyo (49 peratus) dan Bangkok (40 peratus).

“Apabila projek MRT siap pada 2020, ia meningkatkan lagi penggunaan perkhidmatan awam kepada lebih daripada 50 peratus,” katanya.

Beliau berkata, bagi mempercepatkan pelaksanaan projek MRT itu, pengumuman pelantikan kontraktor utama akan diumumkan sebelum akhir tahun ini.

“Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan menyerahkan kajian daya maju cadangan pelaksanaan projek MRT kepada kerajaan minggu ini atau minggu depan untuk diluluskan secepat mungkin.

“Jika semua berjalan lancar, pembinaan MRT di Lembah Klang bermula pertengahan tahun depan merangkumi beberapa landasan yang satu daripadanya berpusing di luar pusat bandar, sementara beberapa lagi merentasi pusat bandar dan hampir menyamai rangkaian tren di bandar raya utama dunia,” katanya.




0 kesan tapak kaki:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan Link Kamu...Nanti saya pergi melawat Blog kamu pulak okey!

 

Copyright © 2011 Reserved to silent thinker
Design with love by CikBulat