Saturday, March 12, 2011

:: anak-anak penyu ditetaskan ::

Lebih 23,000 anak penyu berjaya ditetaskan di Melaka



MELAKA - Sebanyak 23,677 ekor anak penyu jenis karah berjaya ditetaskan di Pusat Pengurusan Penyu Padang Kemunting di Masjid Tanah dekat sini, tahun lepas, dalam usaha memelihara spesies itu daripada pupus.
Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi Negeri Datuk Md. Yunos Husin berkata jumlah itu meliputi 48.82 peratus daripada jumlah keseluruhan 48,503 biji telur penyu yang dieram di pusat itu tahun lepas.
Melaka merupakan lokasi pendaratan penyu karah tertinggi di Semenanjung Malaysia dan sejak 2006 hingga tahun lepas, sebanyak 2,031 ekor penyu karah mendarat di pantai sekitar Melaka, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Usahawan Industri Asas Tani Melaka di Kota Fesyen, Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh di sini, hari ini.
Beliau berkata, pusat yang ditubuhkan sejak 1997 itu mengesan 50 kes kematian penyu di sekitar pantai di Melaka sehingga tahun lepas antaranya disebabkan terperangkap pada pukat nelayan. - Bernama

sumber : Kosmo 12/03/2011 4:46pm

0 kesan tapak kaki:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan Link Kamu...Nanti saya pergi melawat Blog kamu pulak okey!

 

Copyright © 2011 Reserved to silent thinker
Design with love by CikBulat